Prekáža nám netolerovanie iného názoru. Ako teda na vzájomný dialóg bez obviňovania či pohŕdania?

Ako diskutovať tak, aby sme iný názor nevnímali ako ohrozenie a útok proti nám samým?

Uvedomujeme si, že je lepšie diskutovať o príčinách rozdelenia našej spoločnosti, než sa navzájom obviňovať. Napriek tomu však zároveň stále cítime, že za všetko zlé aj tak môžu práve tí druhí. Ako diskutovať s úctou a rešpektom voči názorovým oponentom?

Rozdelenie spoločnosti chceme zvrátiť a vieme si, že pre porozumenie treba nielen argumentovať ale aj skutočne počúvať. Ako sa však rozprávať tak, aby sme iný názor nevnímali ako ohrozenie a útok proti nám samým?

Zapojte sa do pokračovania diskusie a budovania mostov.

V čom spočíva konflikt?

Diskutujúci boli v čase písania tohto článku automaticky rozdelení na dve skupiny (A a B), ktoré charakterizuje najmä rozdielny postoj k odlišným názorom, tolerovaniu radikálov vo vlastných radoch a ochota priznať si chybu.

Skupina A je tvorená diskutujúcimi, ktorí si myslia, že mnohým ľuďom nenávisť v spoločnosti vyhovuje, a nie sú to len politici. Sú to podľa nich predovšetkým „agresívni občania, mafiáni a zlodeji”. Predpokladajú však, že najlepšie sa nám bude tlačiť na politikov, ak sami začneme so zmenami, ktoré chceme okolo seba vidieť. Títo diskutujúci majú tiež väčšiu dôveru v úprimnosť snáh o zmierenie spoločnosti.

Skupina B zas vznikla z diskutujúcich, ktorí deklarujú, že tí čo prehrali voľby nemôžu svoje rady fanúšikov hecovať k agresii a pohŕdaniu druhou stranou. Charakterizuje ich tiež vysoká miera nesúhlasu s názorom, že musíme priznať svoje vlastné chyby aj bez toho, aby sme zároveň ukazovali na chyby svojich oponentov. Tiež vysoký nesúhlas s tvrdením, že v záujme dialógu sa musíme dištancovať od radikálov na našej vlastnej strane.

Zásadné rozdiely medzi skupinami sa prejavujú najmä v inom postoj k odlišným názorom. Kým v skupine A prevláda najmä presvedčenie, že sa musíme navzájom počúvať, medzi diskutujúcimi zo skupiny B zas pocit, že o ich názor nie je záujem a nimi ako ľuďmi sa pohŕda.

Predbežné zhody?

Diskusia o zmierení nám ukazuje veľké množstvo výrazných zhôd. Veľká väčšina z nás je presvedčená, že treba menej hovoriť a viac počúvať - skutočne a so záujmom. Vieme tiež, že ak chceme, aby „niekto zmenil názor, musíme mu dať okrem argumentov aj čas”. Uvedomujeme si totiž, že nie sme nepriatelia a preto by sme sa mali k sebe správať ako partneri.

Drvivá väčšina diskutujúcich si uvedomuje, že „je lepšie diskutovať o príčinách problému, než sa navzájom obviňovať, kto za čo môže”. Nepopierame, že medzi nami sú a vždy budú rozdiely, ale neberieme rôzne názory ako útok. Uvedomujeme si, že všetci sme členovia tej istej spoločnosti a ľudia majú často lepšie úmysly, než im prikladáme.

Čo ďalej?

Diskusia ukázala, že ochotu diskutovať máme. Zdá sa však, že keď spoločenskú diskusiu ovládli klamári a nenávistní radikáli, zabudli sme aj my na rešpekt a slušnosť, ktoré nám už pre ľudí s “nesprávnym” názorom akosi neostávajú.

Prečo o rešpekte a slušnosti rozprávame, ale keď počujeme názor, ktorý sa nám nepáči, ihneď na ne v návale zlosti zabúdame? Sme však naozaj schopní diskutovať aj s rešpektom a nepristupovať k ľuďom s iným názorom pohŕdavo? Ako teda diskutovať o hodnotách a nehľadať len nepriateľov?

O projekte

OZ DEMDIS inovatívnymi metódami nachádza zhody a porozumenie v rozhádanej spoločnosti. Aktuálna diskusia je súčasťou projektu „Zmierenie, ktorého snahou je dostať sa pod povrch a hľadať nové spôsoby zmierňovania napätia v spoločnosti. Vytváranie mostov a priestoru pre férovú diskusiu podporilo slovenské zastúpenie Friedrich Ebert Stiftung. Viac informácií o DEMDIS a výsledky predošlých diskusií nájdete na demdis.sk.

Pravidlá diskusie nájdete v Kódexe férovej a otvorenej diskusie, ktorý tvoríme spolu s vami. Viac o metodike zas na tomto linku.

Úspešne ste sa prihlásili na odber DEMDIS
Skvelé! Potom dokončite platbu, aby ste získali úplný prístup ku všetkému prémiovému obsahu.
Chyba! Nepodarilo sa prihlásiť. neplatný odkaz.
Vitaj späť! Úspešne ste sa prihlásili.
Chyba! Nepodarilo sa prihlásiť. Skúste to znova.
Úspech! Váš účet je plne aktivovaný, teraz máte prístup ku všetkému obsahu.
Chyba! Platba v pruhoch zlyhala.
Úspech! Vaše fakturačné údaje sú aktualizované.
Chyba! Aktualizácia fakturačných údajov zlyhala.